Elke zomer wanneer de hinder van het vliegverkeer
boven Gouda weer tot een maximum komt, ook vanwege het mooie weer, verbaas ik
me dat we als Gouda nog zo weinig bezig zijn met dit thema. Sinds mijn blog van
vorig jaar ben ik verder gegaan met het uitdiepen van dit onderwerp en stuitte zo
op interessante informatie. Is de overlast toch op te lossen ondanks dat het
vliegverkeer alsmaar toeneemt?
Transavia vliegt vaak boven Gouda langs |
De
oplossing; hoger vliegen
Op mijn laatste weblog
kreeg ik interessante informatie binnen.
Nu blijkt dat vliegtuigen tegenwoordig anders stijgen en landen, waardoor meer
vervuiling optreed en ook meer geluidsoverlast. Tevens is het minder veilig. Het
vliegverkeer boven Gouda is niet of nauwelijks toegenomen. Wat veranderd is
zijn de "trajectories", de in verticale zin gebruikte aan- en
wegvliegroutes. Rotterdam laat vliegtuigen tegenwoordig landen via
"LAA's", (low-altitude-approaches), tenminste als ze over Gouda
komen. Ook het finale opstijgen is, van de vlieghaven weg, richting Gouda
verschoven. LAA's hebben 1 voordeel en 3 nadelen.
Voordeel is dat oudere machines,
zonder digitale drukaanpassing in de cabines, over een veel langere afstand kunnen dalen
zonder dat er drukproblemen ontstaan. Nadelen zijn een kwadratisch (met de hoogte) grotere
geluidshinder, een grotere neerslag aan "ultrafijnstof" oftewel
"SBK" (semi-burnt kero), dit bevat naphtenen en vertakte benzenen die
bij onvolledige verbranding ontstaan, en die nu ineens op een drukbevolkt
woongebied neerkomen en in de derde plaats een verlies aan
uitwijkmogelijkheden bij motoruitval.
De vraag
is wat de reden is dat de luchthaven dit doet en een
ommezwaai maakt m.b.t. vluchttrajecten. Een en ander lijkt totaal
overbodig, daar de hogere, veiligere, luchtlagen boven Gouda nu volledig
onbenut blijven.
We hebben hier te maken met
waardevolle informatie waarmee straks het nieuwe college in de provincie aan de
slag kan. Het zou mooi zijn als het Goudse verzoek leidt tot minder uitstoot
van fijnstof en minder geluidsoverlast.
Hoger aanvliegen wordt al vaker toegepast |
Vliegtuigoverlast in de provincie
Op een
regionale bijeenkomst van de provinciale fracties van de ChristenUnie en de SGP
fractie heb ik namens de ChristenUnie ook aandacht gevraagd voor
vliegtuigoverlast. Ik heb beloofd e.e.a. verder op te pakken en heb binnenkort
met een aantal fracties uit buurgemeenten overleg hierover. Tevens heb ik deze
informatie doorgegeven aan de Tweede Kamer fractie van de ChristenUnie.
Wat vindt u?
Vooralsnog
lijkt het me interessant dat we als gemeente Gouda (liefst gezamenlijk met
andere gemeenten) op basis van deze gegevens een brief sturen aan Rotterdam The
Hague airport. Want het probleem van vliegtuigoverlast zal niet kleiner worden,
eerder groter door alle uitbreidingsplannen. Misschien moet dus naast
bovenstaande ook nog maar is gekeken hoe de overlast van vliegverkeer beter
verspreid kan worden over Nederland en niet Rotterdam The Hague Airport maar
bijvoorbeeld Lelystad Airport verder laten groeien als vliegveld. Door een
shuttle verbinding met Schiphol biedt deze locatie wellicht ook wel meer
potentie. Of biedt de hoge
snelheidstrein zoals ik in een eerdere blog
schreef voor de toekomst niet een beter alternatief? Wat vindt u?