Pagina's

dinsdag 4 augustus 2015

Vliegtuigen boven Gouda (2): geluidsoverlast?

Een zomeravond in Gouda. Ik hoor non-stop vliegtuiggeluiden. Als ik op flightradar24.com kijk zie ik veel vliegtuigen en ook veel die boven Gouda vliegen. Op deze avond zijn het voornamelijk vakantievluchten die landen op Rotterdam Airport en vliegtuigen die vertrekken van Schiphol richting de zonnige bestemmingen zoals Spanje en Portugal. Op dat moment denk ik weer aan een weblog die ik een jaar geleden schreef over vliegtuiglawaai. De reacties die ik toen ontving waren divers. Zoals ik toen al aangaf zijn er mensen die hele studies maken van welke vliegtuigen overvliegen en geen hinder ervaren. Daarnaast is een kleinere groep die overlast ervaren, waartoe ik ook zelf behoor. Na een jaar ben ik benieuwd hoe de ervaringen nu zijn……..

Vliegtuigen van Transavia zijn vaak te zien boven Gouda


Geluidsoverlast vliegtuigen 2014/ 2015
Afgelopen jaar heb ik af en toe spontaan gesproken over dit onderwerp met vrienden, raadsleden en fractiegenoten. Wat opvalt is dat de meeste mensen die ik spreek zich niet direct ergeren aan de vele vliegtuigen. Je merkt ook dat er al een bepaalde gewenning is. Als ik bij mensen die ik spreek doorvraag wanneer de grens bereikt wordt dat het overlast is en of we niet nu alvast wat signalen moeten afgeven om groeit te temperen, reageren de meeste gelaten. Antwoord dat het meeste gegeven worden zijn; “dat is de consequentie als we zelf vaker en goedkoper willen vliegen”, of “dat is een economische ontwikkeling die je niet tegengaat”.
Wel heb ik  n.a.v. mijn blog in 2014 onze provinciale fractie van de ChristenUnie benaderd. Zij beslissen immers mee over eventuele uitbreidingen van Rotterdam Airport. Ik heb hen de zorgen die leven kenbaar gemaakt en er werd aangegeven de groei kritisch te bezien.

Oplossingen voor vliegverkeer?
Milieudefensie geeft op haar site een antwoord op de oplossing. Een citaat:
 Anders dan bij het wegverkeer zijn er bij het vliegverkeer nauwelijks mogelijkheden om de uitstoot van vliegtuigen te verschonen. De enige oplossing is: minder vliegen. Natuurlijk zit bijna iedereen weleens in het vliegtuig. We willen dit ook niet verbieden. Maar denk eens in dat 80% van alle vluchten op Schiphol naar landen binnen Europa gaat. Daarvan is bijna de helft van de vluchten naar bestemmingen die je over land binnen een 12 uur kunt bereiken (landen als België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Denemarken). Allemaal onnodige vluchten! Toch is het vaak goedkoper om met het vliegtuig naar deze bestemmingen te gaan dan met de trein. Bovendien zijn de verbindingen per trein vaak nog erg slecht (veel overstappen). De Nederlandse overheid heeft samen met andere landen de verantwoordelijkheid om het alternatief voor vliegen aantrekkelijker te maken en het Europese (hogesnelheids-)netwerk van treinen fors te verbeteren. Het gaat om de volksgezondheid van meer dan een half miljoen mensen die onder de rook van Schiphol wonen.

Hogesnelheidstreinen een oplossing?
Daarnaast kan de overheid ervoor zorgen dat er eerlijkere prijzen komen voor vliegverkeer. Dat kan bijvoorbeeld door de btw-vrijstelling voor kerosine af te schaffen en eerlijkere belasting op vliegreizen te heffen. Ook Schiphol en vliegmaatschappijen kunnen werken aan vermindering van de luchtvervuiling, bijvoorbeeld door vliegtuigen aan de gate op elektrische stroom aan te sluiten, minder te taxiën naar een verre baan (maar bijv. de vliegtuigen te slepen) of door schonere vliegtuigen aan te schaffen.

Vliegveld Lelystad
Is Lelystad dan misschien de oplossing voor minder vluchten boven Gouda. In 2014 werd bekend dat het aantal vluchten hier uit worden gebreid om de groei van Schiphol een plek te kunnen geven. Wat in dit artikel op nu.nl staat als hoofdargument; “De groei in de luchtvaart zal de komende jaren doorzetten en we moeten ons hier niet door laten ''verrassen''. Door dit besluit is het aannemelijk dat het aantal vluchten in Rotterdam weleens minder kunnen worden.

ChristenUnie standpunt luchtvaart
Ook landelijk neemt de ChristenUnie een standpunt in over de luchtvaart. “De luchtvaart is van belang voor het intercontinentale vervoer. Dat betekent vervoer tussen verschillende werelddelen. Binnen Europa wordt het netwerk van hogesnelheidslijnen echter een steeds beter en vooral ook duurzamer alternatief voor afstanden tot 600 km”. Daarnaast geeft de ChristenUnie prioriteit bij de bescherming van de regio tegen geluidsoverlast door strenge normen en vraagt een bijdrage van de luchtvaart in de vervuilingskosten die zij veroorzaakt. Regionale luchthavens (Rotterdam airport) blijven gesloten tussen 23.00 en 07.00 uur. Om omwonenden zekerheid en bescherming te bieden worden bij deze luchthavens lokale geluidsnormen vastgesteld voor alle woonwijken waar een substantiële geluidsbelasting kan optreden.

Uw reactie
Terwijl ik deze blog beëindig met een lekker vliegtuiggeluidje vraag ik mij gezien bovenstaande toch af….. Moeten we niet toch vraagtekens stellen bij de toename van het vliegverkeer boven Gouda? Wanneer is de grens bereikt? Zijn we zelf bereid minder te vliegen, zeker binnen Europa? En is het te ambitieus te denken dat de trein tot 600 kilometer een goed alternatief is voor vliegen? Of moet het allemaal maar ze blijven en hebben we toch geen stem…….
Ik hoor graag hoe u erover denkt!

14 opmerkingen:

  1. Als bewoner van Gouda Goverwelle hoor ik nauwelijks hinderlijke vliegtuiggeluiden Het hoort een beetje bij het openbare leven als je ze wel hoort Heb je hinder van vliegtuigoverlast dan moet je zelf ook nooit meer een vliegreis maken
    Ook b.v in de provincie Groningen komen veel vliegtuigen overvliegen en daar hoor je nooit wat
    Volgens mij het het geluid van vliegtuigoverlast nog lang niet problematisch
    We leven dicht op elkaar en moeten ons verplaatsen en de economie moet ook draaien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goverwelle is niet heel Gouda, dus weer een voorbeeld van ik denk alleen aan mijzelf

      Verwijderen
    2. Beste anoniem, de ene ervaart veel overlast van vliegtuigen, de ander niet,. Dit beeld is bij mij bekend. Ik denk echter dat de overlast gaat toenemen aangezien het vliegverkeer verder toeneemt de komende jaren. Ik blijf mij dus inzetten op dit thema....

      Verwijderen
  2. Ik ben een inwoner van Haastrecht en ik ben afgelopen nacht om 2.55 wakker geschrokken van een laag overkomend vliegtuig. Bijna elke ochtend wordt ik gewekt door vliegtuigen. Zowel vliegtuigen van en naar Rotterdam als van en naar Schiphol kruisen Haastrecht. Vliegen duurder maken zou een goede optie zijn. Waarom is er geen belasting op kerosine!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Christiaan, ik woon in Gouda Achterwillens. Wat fijn dat jij vanuit je politieke rol je inzet om de vliegtuigoverlast boven Gouda tegen te gaan. Ik heb veel laat van vliegverkeer. Van september heb ik bij BAS gegevens opgevraagd ober het aantal vluchten boven mijn woning. Het waren er bijna 3000. En dat is alleen van schiphol. Sommige dagen is het rustig, andere vliegen ze om de minuut over. Dat is mij echt teveel en het lijkt me aan de gemeente of de omgevingsdienst om hier wat aan te doen. Maar die geven niet thuis. Bij overlast moet je eerst weten of je te maken hebt met een vliegtuig van schiphol of rotterdam, dan kun je bij BAS of Rijnmond een klacht indienen. Waarbij Gouda nog buiten het gebied van BAS valt ook.
    Veel succes, ben blij met je inzet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zou fijn zijn als de CU hier een standpunt over inneemt. Vooralsnog raad de website tegen vliegtuigoverlast uit Rotterdam af om op Christen unie te stemmen omdat ze geen standpunt hierover innemen. Het aanspreken van alternatieven voor vliegen moet aangemoedigd worden. De enorme hoeveelheid fijnstof ( longproblemen) en geluidsoverlast voor omwonenden ( stress en slapeloosheid) kan hierdoor verminderd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal in de zomer weer een blog publiceren over welke stappen ik gezet heb, hierbij heb ik o.a. Ook gesproken met de provinciale Fractie van de ChristenUnie.

      Verwijderen
  5. Beste Christiaan,

    Goed te horen dat je je hier mee bezig houdt, ik ben woonachtig in wijk nieuwe park, en heb regelmatig last van geluidsoverlast vliegverkeer soms ook laat in de avond of begin van de nacht. Ik heb dit al een paar keer gemeld op site, met de gedachte, als je niets laat horen wordt het zeker niet minder.
    Laatste maand inderdaad toename van laag overvliegende toestellen, kunnen elkaar niet verstaan in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor de steun. Er is echter nog steeds beperkt draagvlak voor mijn actie, maar ik houd vol. Mijn actie gaat ook uit van als niets laat horen wordt het zeker niet minder maar eerder meer. Binnenkort een nieuwe blog over deze groeiende overlast.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede actie, Christiaan. ik ben voorzitter van de vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam Airport. Met ook leden uit Gouda. De BTV (www.BTV-RotterdamAirport.nl) zet zich in om de overlast van het vliegveld terug te dringen. Op onze website en facebookpagina proberen we mensen op de hoogte te houden van onze acties. Zeker omdat de komende 6 - 9 maanden cruciaal zijn voor de omgeving van het vliegveld: dan wordt immers besloten of de uitbreiding door mag gaan of niet. Sluiting tussen 23 en 7 u zou een eerste goede stap zijn. Dat scheelt al weer ca 1.000 nachtvluchten.
    Hubert van Breemen
    Voorzitter BTV

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is het misschien een goed idee om anno 2018 deze vraag opnieuw open te zetten?
    Ik ben een omwonende bij Schiphol waar ook in de nacht gevlogen wordt. Een
    soort ervaringsdeskundige zeg maar.
    Ik herken reacties van mede omwonende die irritaties en slapeloze nachten ervaren evenals reacties waarbij men zegt totaal niets te horen. Verder lijkt mij politiek spel niet geheel onbelangrijk en lijkt commercieel belang een rol te spelen wanneer het gaat om overlast richting de bewoner of bij belemmering van groei. Ik wil geen conclusie trekken of er meer of minder gevlogen mag worden. Wel wil ik u vertellen dat het aantal vluchten, met bijbehorend geluidsoverlast, flink is toegenomen na aankoop van onze woning.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik sluit me geheel aan bij de opmerking van 20 maart 2018. Het aantal vliegtuigen dat direct boven Gouda vliegt neemt maar toe. Dit heeft te maken met het nieuwe normen en handhavingsstelsel (NNHS). Om veiligheidsredenen is er een uitvliegbaan boven Gouda gekomen waar alle vliegtuigen naar Zuid Europa en Afrika langs moeten vliegen. Op Flight radar valt te zien dat er boven Gouda een dicht netwerk van lijnen die aanduiden hoeveel vliegtuigen er overvliegen. Dit zijn er dus een heleboel! In het eerste kwartaal rapport van BAS is te lezen dat de klachten vanuit Gouda, Reeuwijk en Bodegraven enorm zijn toegenomen. Wat moeten we doen om voor elkaar te krijgen dat er een bredere spreiding komt van uitvliegend vliegverkeer naar het zuiden?
    Patricia Molenaar
    Bloemendaal Gouda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag, hoe staan de zaken er nu voor in Gouda? Zijn er nieuwe ontwikkelingen de afgelopen maanden? Sinds 2016 met de nieuwe route Aalsmeerbaan is de overlast enorm toegenomen. Daarnaast gaan de vertrekroutes van 3 banen over Gouda Oost. Ik hoop dat daar wat tegen te doen is. Ik ben voor om actief te actie te voeren tegen dit toenemend geweld. mvg G

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://christiaanquik.blogspot.com/2018/12/vliegtuigen-boven-gouda-overlast-neemt.html
      Dit is mijn laatste blog over dit onderwerp waar ik de overlastontwikkeling van de laatste jaren heb beschreven. Een forse toename van overlast in Gouda......

      Verwijderen