In verband met noordoostenwind en afwijkend baangebruik werd Gouda, Goverwelle in het bijzonder, de gehele zaterdag en zondag overvlogen door dalende vliegtuigen. Deze waren op weg naar Schiphol. Ze maakten hun bocht op een hoogte van net iets meer dan 1 km. Hoewel dalende vliegtuigen doorgaans niet zoveel last geven als opstijgende vliegtuigen, was nu het omgekeerde het geval. De meeste vliegtuigen produceerden een hoog jankend c.q. fluitend geluid. Urenlang zat er tussen het ene vliegtuig en het volgende maar twee minuten.
Vliegtuig boven Gouda Goverwelle, Theo Krins |
Oorzaak overlast
Oorzaak van de overlast is de gesloten Kaagbaan.
Daaraan wordt van zaterdag 18 maart tot en met woensdag 24 mei groot onderhoud
verricht. Aansluitend aan het onderhoud wordt de Kaagbaan tot dinsdag 13 juni
in tien nachten geveegd. Ook tijdens dit vegen is de baan gesloten voor
vliegverkeer. Het vliegverkeer dat normaal gebruik maakt van de Kaagbaan wordt
in deze periode verdeeld over de Buitenveldertbaan, de Zwanenburgbaan en de
Aalsmeerbaan. De luchthaven verwacht zelf ook dat dit tot medio juni tot extra
hinder leidt. Regiobewoners met vragen hierover kunnen terecht bij het
Bewonersaanspreekpunt Schiphol.
Meldingen
De
Meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond laat inderdaad weten dat het
klachten heeft geregend, met name uit het Groene Hart. Bij die meldkamer komen
in het weekend alle milieuklachten uit heel Zuid-Holland binnen, via de
Milieutelefoon (0888-333555). Ook op de website van de Milieudienst
Midden-Holland (https://meldingwd.odmh.nl)
zijn veel klachten binnengekomen.
De
DCMR bevestigt dat het dit weekend drukker was dan normaal boven Gouda en dat
het alleen naderend verkeer voor Schiphol betrof. De route werd op drukke
momenten naar het zuiden opgeschoven waarbij de vliegtuigen boven Gouda al in
de juiste naderingsrichting draaiden. Het onaangename geluid komt omdat een
vliegtuig in een bocht iets meer motorvermogen nodig heeft om op hoogte te
blijven.
Een lawaaiige buurman
Uit
het afgelopen weekend blijkt dat Schiphol een lawaaiige buurman van het Groene
Hart gaat worden. Gouda merkt dit steeds meer. Ook op dagen met zuidenwind
wordt Gouda-Oost overvlogen. Het gaat dan om vliegtuigen op ca. drie kilometer
hoogte. Omdat het om opstijgende vliegtuigen met motoren op vol vermogen gaat,
geven die toch hinder. In weekends met veel vakantievluchten komen de eerste
vluchten al naar vijf uur ’s ochtends over, met slaapverstoring als gevolg. Ook
dalende vliegtuigen richting Zestienhoven komen met grote regelmaat laag over
Gouda heen. De vraag is hoe lang dit zo door kan gaan. Schiphol heeft nog forse
groeiambities, net als Zestienhoven. Vaak wordt de hinder van vliegtuiglawaai
onderschat omdat burgers zich wel ergeren maar geen melding doen.
Tot slot
Ook deze gastblog geeft aan dat het erop lijkt dat het dossier vliegtuigoverlast in Gouda, waar ik al 3 jaar bij betrokken ben als raadslid, steeds meer aandacht krijgt en het omslagpunt van acceptatie naar hinder voor vele inwoners van Gouda nabij is. Moeten we actiever klachten gaan indienen om zo verdere groei van overlast te minimaliseren? Of is het een idee een lokaal meldpunt te openen voor overlastklachten? Ik ben benieuwd naar uw mening.... Laat gerust een reactie achter op deze blog.
Boeiende blog! Stof tot nadenken!
BeantwoordenVerwijderenBeste Christiaan, is het een goed plan om Gouwenaars op de hoogte te brengen (via de Goudse media) van de mogelijkheden om melding te maken van vliegtuighinder (ODMH bijv.) of een ander meldpunt? Hartelijke groet Jan Tanghe
VerwijderenGoed dat hier aandacht voor is. Afgelopen weekend was behoorlijk storend en eerder zijn er ook al een paar momenten geweest met overlast, ook al vroeg in de morgen. Zorgelijk wanneer dit op lange termijn mogelijk structureler gaat worden.
BeantwoordenVerwijderenGoed dat je aangeeft waar melding gemaakt kan worden van overlast, kon dat afgelopen weekend zelf niet terugvinden.
Stof tot nadenken inderdaad. Moet vliegverkeer zo blijven groeien, ten koste van welzijn (geluid, milieu)?
Theo M
Klagen klagen klagen maar zelf wel met het vliegtuig op vakantie willen blijven gaan. Tja, dat gaat natuurlijk niet samen he?
BeantwoordenVerwijderenje hebt gelijk. Het is geven en nemen. maar daar zit een grens aan
Verwijderenhttps://twitter.com/BonaPeregrinus/status/853878747174457345
BeantwoordenVerwijderenook ik wil graag een opmerking plaatsen. sinds bijna verblijven wij tijdens onze vrije dagen op een recreatiepark bij Stolwijk. Voor onze rust en gezonde lucht. Tijdens het typen van deze eerste regels zijn er al 2 vliegtuigen gepasseerd en hoor ik nummer 3 al aankomen. Ze draaien precies boven ons huisje en het geluid van de maaiende tractor dat normaal gesproken het enige geluid is in dit stilte gebied, verstomd in het motorgeweld van de dalende vliegtuigen. Als ik de lijn volg zijn ze onderweg naar Schiphol. We zijn wel wat vlieggeluid gewend van rotterdam-the haque airport. maar die vliegen over het algemeen hoger of hoeven niet te draaien. Ook wij maken ons zorgen over deze ontwikkeling. En vragen ons af hoever je moet gaan Het lijkt of de vliegroutes van beide luchthavens hier overlappen en dat lijkt ons niet wenselijk boven een groen gebied waar men juist volop bezig is met bijvoorbeeld Zuid-Hollands Landschap zoveel mogelijk natuur terug te brengen. Het is niet verenigbaar om aan de ene kant veel geld uit te geven aan de natuur en aan de andere kant je oren en ogen te sluiten voor deze luchtvervuiling en geluidsoverlast. Vanmorgen voor 7 uur werden we al met deze herrie gewekt en het is nu 5 uur s middags waarin geen minuut voorbij is gegaan zonder vliegtuig dat over kwam. Dit weekend hadden we voor onze rust beter in Rotterdam kunnen blijven. Vorig werkend zaten we tussen de brullende motoren op Zandvoort en daar konden we elkaar beter verstaan
BeantwoordenVerwijderenBeste Schrijver uit Stolwijk. Wij ervaren dezelfde overlast in Gouda Achterwillens. Daarom even nog een kopie van het bericht dat ik elders in deze blog al heb gepost. Dit is een verklaring die ik heb ontvangen na het stellen van een vraag nav overlast op 17 juni op www.bezoekbas.nl. Tip: iedereen kan en mag vragen stellen daar en het mooie is: er komt een duidelijk antwoord.
BeantwoordenVerwijderenLEES DIT => Verklaring van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol:
De hinder in Gouda is te relateren aan landend vliegverkeer vanuit het zuiden richting de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan.
Ten tijde van het groot onderhoud aan de Kaagbaan ( 18 maart tot en met 26 mei ) werden deze banen vaker ingezet waardoor er meer vliegverkeer boven uw woonomgeving is geweest.
De frequentie waarmee de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan worden ingezet is minder maar evengoed kunnen deze banen ingezet worden.
Het aantal banen dat gebruikt wordt is voornamelijk afhankelijk van het verkeersaanbod. Welke banen worden gebruikt, wordt in de hoofdzaak bepaald door het weer, de milieuregels en verstoringen in de baanbeschikbaarheid.
Met name weersomstandigheden, waaronder windsnelheid en -richting, zicht, wolkenbasis, buien, etc., bepalen welke banen veilig kunnen worden ingezet. Maar ook milieuregels en verstoringen in baanbeschikbaarheid kunnen beperkingen opleggen aan welke banen gebruikt kunnen worden.
Vanwege een wind uit noordwestelijke richting zijn gisteren 16 juni en vanochtend tot op heden de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan voor landend verkeer ingezet.
De procedure om parallel te naderen op de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan, is op 10 november 2016 (!) gewijzigd door de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het gevolg van deze wijziging is dat het baangebuik zuidelijker (!) in de regio overkomt (lees: over Gouda, Reeuwijk en Bodegraven).
Meer informatie over de aanpassing voor het parallel naderen vindt u tevens op onze website m.b.v. de volgende link: http://www.bezoekbas.nl/?page=news_item&sequence=242
Schiphol terug naar 400.000 vliegbewegingen per jaar
BeantwoordenVerwijderenHiermee wil ik een GROOT PROTEST indienen tegen de vliegbewegingen boven Gouda. Ik begrijp dat door vakantievluchten er meer overlast ontstaat. Echter, het kan niet zo zijn dat het plezier van de een het plezier van de ander bederft en zeker niet in deze mate.
Er zijn ethische grenzen aan de vrijheid. Dat geldt ook voor Schiphol en vliegmaatschappijen, we zijn immers allemaal mensen.
Ook is het onverteerbaar dat onze nachtrust wordt verstoord door vliegverkeer in de periode 22.00u tot 07.00u. De regel is dat we elkaar niet storen in de nachtrust en dat geldt voor iedereen. Uitgezonderd calamiteiten uiteraard. Vakantievliegverkeer is pretverkeer dus geen calamiteit en dient daarom niet ten kosten te gaan van de gezondheid van grondbewoners.
We gaan graag wandelen in het Reeuwijkse plassengebied. Voor onze rust en ontspanning. Helaas is dit vaak niet zinvol meer omdat er voortdurend vliegtuigen over komen.
Er zijn grenzen aan de vrijheid.
Waarom komt al het zuidelijke vliegverkeer over ons heen? Kan dat niet wat creatiever? Wat ons betreft kan Schiphol terug naar 400.000 vliegbewegingen per jaar. Het is echt onacceptabel geworden.
Nog verder groeien? NO WAY!
Met te wonen in Gouda hebben wij nooit gekozen voor deze overlast.
VLIEG HINDER == VLIEG MINDER
BeantwoordenVerwijderen