zondag 21 augustus 2016

Vliegtuigen boven Gouda (3); minder overlast lijkt mogelijk



Elke zomer wanneer de hinder van het vliegverkeer boven Gouda weer tot een maximum komt, ook vanwege het mooie weer, verbaas ik me dat we als Gouda nog zo weinig bezig zijn met dit thema. Sinds mijn blog van vorig jaar ben ik verder gegaan met het uitdiepen van dit onderwerp en stuitte zo op interessante informatie. Is de overlast toch op te lossen ondanks dat het vliegverkeer alsmaar toeneemt?

Transavia vliegt vaak boven Gouda langs
De oplossing; hoger vliegen
Op mijn laatste weblog kreeg ik  interessante informatie binnen. Nu blijkt dat vliegtuigen tegenwoordig anders stijgen en landen, waardoor meer vervuiling optreed en ook meer geluidsoverlast. Tevens is het minder veilig. Het vliegverkeer boven Gouda is niet of nauwelijks toegenomen. Wat veranderd is zijn de "trajectories", de in verticale zin gebruikte aan- en wegvliegroutes. Rotterdam laat vliegtuigen tegenwoordig landen via "LAA's", (low-altitude-approaches), tenminste als ze over Gouda komen. Ook het finale opstijgen is, van de vlieghaven weg, richting Gouda verschoven. LAA's hebben 1 voordeel en 3 nadelen.

Voordeel is dat oudere machines, zonder digitale drukaanpassing in de cabines,  over een veel langere afstand kunnen dalen zonder dat er drukproblemen ontstaan. Nadelen zijn een kwadratisch (met de hoogte) grotere geluidshinder, een grotere neerslag aan "ultrafijnstof" oftewel "SBK" (semi-burnt kero), dit bevat naphtenen en vertakte benzenen die bij onvolledige verbranding ontstaan, en die nu ineens op een drukbevolkt woongebied neerkomen en in de derde plaats een verlies aan uitwijkmogelijkheden bij motoruitval.

De vraag is wat de reden is dat de luchthaven dit doet en een ommezwaai maakt m.b.t. vluchttrajecten. Een en ander lijkt totaal overbodig, daar de hogere, veiligere, luchtlagen boven Gouda nu volledig onbenut blijven.
We hebben hier te maken met waardevolle informatie waarmee straks het nieuwe college in de provincie aan de slag kan. Het zou mooi zijn als het Goudse verzoek leidt tot minder uitstoot van fijnstof en minder geluidsoverlast.

Hoger aanvliegen wordt al vaker toegepast
Vliegtuigoverlast in de provincie
Op een regionale bijeenkomst van de provinciale fracties van de ChristenUnie en de SGP fractie heb ik namens de ChristenUnie ook aandacht gevraagd voor vliegtuigoverlast. Ik heb beloofd e.e.a. verder op te pakken en heb binnenkort met een aantal fracties uit buurgemeenten overleg hierover. Tevens heb ik deze informatie doorgegeven aan de Tweede Kamer fractie van de ChristenUnie.

Wat vindt u?
Afbeeldingsresultaat voor rotterdam airport logoVooralsnog lijkt het me interessant dat we als gemeente Gouda (liefst gezamenlijk met andere gemeenten) op basis van deze gegevens een brief sturen aan Rotterdam The Hague airport. Want het probleem van vliegtuigoverlast zal niet kleiner worden, eerder groter door alle uitbreidingsplannen. Misschien moet dus naast bovenstaande ook nog maar is gekeken hoe de overlast van vliegverkeer beter verspreid kan worden over Nederland en niet Rotterdam The Hague Airport maar bijvoorbeeld Lelystad Airport verder laten groeien als vliegveld. Door een shuttle verbinding met Schiphol biedt deze locatie wellicht ook wel meer potentie. Of biedt de hoge snelheidstrein zoals ik in een eerdere blog schreef voor de toekomst niet een beter alternatief? Wat vindt u?



5 opmerkingen:

  1. Is dit nu echt iets waar we druk mee moeten zijn? Als ik eerlijk ben heb ik weinig last van vliegtuigen boven Gouda. Vaker heb ik last van de (politie)helikopters, maar die snap ik dan ook wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit precies op de aanvliegroute dus wij hebben en er schijnt een baken voor de vliegroute recht boven ons huis te zitten dus wij ervaren dit al jaren als grote ergernis. Met name laat in de avond is dit zeer ergerlijk. Zowel naar Rotterdam als naar Schiphol. Een aantal jaar heb ik dit bij de milieudienst gemeld maar ik merk weinig of geen verschil.
    Daarom een dringend advies aan de fractie om hier naar de desbetreffende instanties over te klagen.
    Ik heb wel aangegeven of de bemanning aan het dakpannen tellen waren maar dit werd niet erg gewaardeerd.
    Bij Schiphol heeft het klagen ook resultaat opgeleverd, dat woningen werden geïsoleerd. Tevens blijkt dat alle bewolking ook grotendeels door de waterdampen in de lucht een behoorlijk negatief effect heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zondag 26-3-2017; een ware vliegtuig-plaag boven Gouda van dalende vliegtuigen voor... (dit keer) Schiphol!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. nu het zomer word en de ramen weer o staan en het vliegverkeer vanwege vakanties weer toe neemt zijn wij de laatste weken bezig met vliegtuigje tellen , volgens mij heeft schiphol zijn aan vlieg route gewijzigd want de laatste weken is het flink raak, zoals vanochtend 2e paasdag een rust uitslaap dag maar daar kwam niets van vanaf 4 uur wakker echt iedere minuut vloog er een over ons dak ,die ene was nog niet voorbij of de volgende hoorde je al . dit ervaar ik toch als stevige overlast. mijn hele gezin was vroeg op vanwege de vliegtuigen. het is weer raak de laatste tijd het is inderdaad een plaag aan het worden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik woon in Achterwillens en had dezelfde ervaring tijdens de paasdagen. Uitslapen was er niet bij. Om 7.00u begon de herrie en duurde tot ca. 10.00u. Er werd parallel geland op de zuidelijke banen. Dit betekent dat er dan zo'n 80 vliegtuigen per uur overkomen op ongeveer 1000 m hoogte. Dat parallel landen is nodig vanwege het grote aanbod aan inkomend vliegverkeer. Voor ons is deze overlast onacceptabel. Door in Gouda te wonen kiezen we toch niet voor vliegtuigherrie? Daarom heb ik een klacht ingediend op www.bezoekbas.nl. Iedereen aan te raden.
    ... Wanneer we met z'n allen Schiphol verder laten groeien is meer van deze overlast te verwachten. Waarom zou dat eigenlijk moeten? Een groot deel van de vluchten zijn korte afstand waar ook goede alternatieven voor zijn en daarnaast is een groot deel van de passagiers overstappers. Ik zou zeggen: kijk pragmatisch naar schiphol, naar nut, noodzaak, duurzaamheid en kies voor kwaliteit boven kwantiteit.

    BeantwoordenVerwijderen