donderdag 5 april 2018

En de winnaar is.......


Dat is wel de grote vraag na de verkiezingsuitslag in Gouda. Het is alweer even terug maar wat was het een close finish. in deze blog sta ik kort stil bij de campagne en de verkiezingsuitslag.


De verkiezingscampagne

Deze tijd is altijd behoorlijk hectisch voor een raadslid. Naast alle avonden op pad te zijn, deed ik namens de ChristenUnie het waterdebat en de avond erna met Jasper Janssen het jongerendebat in SoWhat. Ik vond het leuk om te doen. Zeker het waterdebat ging lekker en dat merkte ik ook aan de reacties op de avond zelf en daarna. Ook is het leuk gesprekken te voeren met mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in wat de lokale politiek of de ChristenUnie voor ze kan betekenen. De gesprekken doen me dan goed, want contact met de stad mag als raadslid soms nog wel wat meer zijn……. Echter het moet behapbaar blijven ook in uren, dus dat blijft altijd het lastige van raadswerk. In balans blijven in energie en voldoende tijd en aandacht geven aan mijn gezin is ook belangrijk! 


Inzet verkiezingscampagne

De uitslag is alweer bijna twee weken bekend, maar de verkiezingsavond ga ik me nog lang herinneren. Toen ik 4 jaar geleden gekozen werd in de gemeenteraad scheelde dit enkele stemmen. Ik had toen helemaal niet verwacht dat ik als raadslid deel kon nemen in de gemeenteraad. Burgerraadslid leek me prima. Tot ieders verrassing haalden we toen als ChristenUnie vier zetels (met een flinke restzetel). Inzet voor onze verkiezingscampagne was het aantal zetels die we in 2014 hadden gehaald behouden. We hadden ingeschat dat we minimaal 500 stemmen meer moesten halen ten opzichte van de vorige keer om dit te bewerkstelligen. Daarbij was het voor ons ook nadelig dat de lijstverbinding die we graag weer hadden met het CDA en SGP niet meer mocht. Hierdoor moesten we nog meer groeien om 4 zetels vast te houden. Wellicht goed om te weten dat rond de 31.000 kiesgerechtigden in 2014 stemden en wij toen ongeveer 2700 stemmen hadden gehaald (9,1%). En voor sommige lijkt zetelbehoud dus geen winst en geen grond voor een feestje, voor ons echter wel. We hebben bijna 800 stemmers meer en werden zelfs de 2e partij van Gouda op ongeveer 250 stemmen van D66. Met ruim 3500 stemmers en 11% van de stemmen een flinke groei!


Close finish

Nu was de verkiezingsuitslag wel een close finish. Als je de absolute stemmenaantallen op een rij zet en het aantal zetels van de grootste 7 partijen is het volgende beeld te zien:


D66                     3784         4 zetels

ChristenUnie         3525         4 zetels

PvdA                    3279         4 zetels

VVD                     3278         4 zetels

CDA                     3165         4 zetels

GOPO                   3106         3 zetels

GroenLinks           3065          3 zetels


Lokaal stemmen

De flinke groei van de ‘lokale’ partijen is uitgebleven of toch niet? Ik stoorde me de campagne het meeste aan deze framing. Ik kom voor de ChristenUnie uit en ben net zo lokaal als een ‘lokale’ partij. Ik heb alleen het voordeel dat ik ook samen kan werken met de provinciale en landelijke partij. Dit zie ik zeker dus niet als een nadeel, maar als een groot voordeel! Lokaal stemmen bestaat dus niet, alle partijen die meedoen aan gemeenteraadsverkiezingen  zijn lokale partijen! 


Ik ga er weer voor!

Ook de komende vier jaar mag ik weer raadslid zijn in onze mooie stad Gouda. Ik ga daar weer hard voor aan de slag. Ik dank iedereen die de ChristenUnie of mij persoonlijk heeft gestemd nogmaals voor het vertrouwen. Zeker ook bedankt voor alle leuke reacties achteraf waarom jullie op de ChristenUnie gestemd hebben. Waardering en positieve feedback op ons werk is zeker ook de komende vier jaar van belang. En tot slot, weet ons te vinden als je een vraag hebt of ergens mee zit! Daarvoor zitten we in de politiek. We willen er als ChristenUnie zijn voor alle inwoners van Gouda, ook degene die nog niet op de ChristenUnie stemmen! Ik zal jullie via deze blog ook verder op de hoogte houden van mijn raadswerk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten