dinsdag 10 maart 2020

Fout bij kosten voor parkeren ontdekt

Vanaf januari 2020 regelen bewoners die te maken hebben met vergunning parkeren alles op de internetsite ‘Parkstart’. We werden als fractie al snel benaderd door iemand die voor bezoekers parkeren na de betaaltijd van 18 of 21 uur had betaald. In deze blog meer over dit probleem, de vragen die we stelden en de oplossing waarmee is gekomen. In deze blog doe ik tevens ook een oproep om verbeterpunten van de site door te geven. Dit ook naar aanleiding van klachten die we vernamen over de gebruiksvriendelijkheid. 

Wanneer heb je te veel betaald?
Op de nieuwe site van Parkstart klopte een instelling niet. Je hebt te veel betaald voor bezoekers parkeren als je na de eindtijd op de dag (na 18 of 21 uur) niet op tijd hebt uitgelogd voor een geparkeerde auto. Dus als je niet zelf handmatig hebt uitgelogd, betaalde je na de eindtijd de hele verdere avond en nacht nog steeds 1 euro per uur. 

Hoe kwamen we achter de fout?
Iemand die tijdelijk een leenauto had dacht dat dit automatisch goed ging, wat ook hoort te zijn, maar van zijn account werd een groter bedrag afgeschreven dan had gemoeten. Op 11 januari 2020 vroegen we aan het college om de fout te herstellen. Dit is echter toen niet opgepakt. Pas toen we begin februari 2020 schriftelijke vragen stelden werd een week later, dus pas op 10 februari 2020, de fout hersteld. 

Wat kan je doen om je geld terug te krijgen?
Als het goed is hoef je niets te doen. De gemeente heeft naar aanleiding van de vragen die we als ChristenUnie stelden aangegeven dat het te veel betaalde geld teruggestort wordt op de rekening van de vergunninghouders. Dit zou al eind februari 2020 moeten zijn geregeld en per brief worden medegedeeld aan degenen die het betreft. 

De komende raadsvergadering zal ik namens onze fractie vragen of in het vervolg zorgvuldiger kan worden omgegaan met de beantwoording van de vragen en als er door een raadslid al een signaal wordt gegeven op 10 januari 2020, niet pas een maand later na een tweede reeks vragen in actie gekomen wordt om de foute tarifering te corrigeren. 

Parkstart gebruiksvriendelijk? 

Naar aanleiding van deze vragen ben ik benieuwd hoe u de gebruiksvriendelijkheid van het systeem ervaart. Ik las op sociale media al commentaar op het gebruiksgemak. Na twee maanden, nu iedereen toch wel een beetje gewend zou moeten zijn, ben ik benieuwd naar uw ervaringen. Wilt u een reactie achterlaten op deze blog of mij een mail sturen via christiaan.quik@gouda.nl. Ik ben benieuwd waar u mogelijk tegenaan loopt en nagaan of meerderen hier last van hebben. Ook als u tips heeft hoe het beter kan hoor ik dat graag. Naar aanleiding van het aantal reacties zal ik kijken of nadere acties rond het betaald parkeren nodig zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten