vrijdag 4 maart 2016

Wij gaan voor 100% afvalvrij



Vanaf 14 maart ga ik samen met mijn gezin meedoen aan de actie 100 100 100 van Cyclus. Lukt het 100 huishoudens om 100 dagen 100% (rest)afvalvrij te leven? De proef start op 14 maart 2016 en eindigt op 21 juni 2016. Wij gaan deze uitdaging als gezin aan en zijn benieuwd naar het resultaat. 

We doen mee!
We hadden het gelijk thuis al over deze actie. Het leek ons leuk mee te doen. We zijn de laatste tijd al bewust bezig met afval scheiden. Onze dochter van twee vroeg vandaag nog aan me; “papa, in welke afvalbak moet ik het gooien”. We zijn erg benieuwd hoe we als gezin met twee jonge kinderen nog minder afval kunnen krijgen. We doen in ieder geval al ons best en gebruiken bijvoorbeeld grotendeels wasbare luiers. 


Waarom minder afval?

Op de site van Cyclus wordt uitgelegd waarom het van belang is minder afval te produceren. Het verbranden van restafval is duur en slecht voor het milieu. Veel afval is opnieuw te gebruiken als grondstof. Denk aan groente- en fruitafval, papier, plastic verpakkingen, metalen, drankkartons, glas, textiel en batterijen. Door deze materialen te recyclen, sluiten we kringlopen en dragen bij aan een beter milieu. De gemeenten in de regio werken aan een afvalvrije samenleving. Ze boeken de laatste jaren mooie resultaten. Ieder jaar wordt de berg restafval een stukje kleiner. Een gemiddeld huishouden in Nederland gooit 9 kg restafval per week weg. Met 100-100-100 willen we die hoeveelheid verminderen. Waar zouden we op uitkomen?


Onze ervaringen delen

de kleinste bak rechts is nu al voor het restafval

Ik zal onze ervaringen. in ieder geval delen via deze blog, twitter en facebook. Ik houd jullie op de hoogte en hoop via mijn berichten nog meer mensen bewust te maken van minder afval. Trouwens, de kans bestaat dat we in de toekomst voor restafval per kilo moeten betalen. Nu al werken aan geen restafval betekent straks minder kosten voor je afval!

Nog meer tips voor duurzaam leven? Lees dan mijn blog waar afval scheiden als 1 van de tien tips is opgenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten