zondag 10 juni 2018

Vliegen boven Gouda; zet de luchtvaart op het juiste spoor


De groei van de luchtvaart gaat gewoon door. Steeds meer vluchten. Het is inmiddels normaal geworden om even voor een weekendje een city trip te doen naar een Europese stad. Niets mis mee toch? Je moet toch genieten van het leven? Ik vind zeker ook dat je moet genieten van het leven, maar vliegen heeft ook zijn keerzijde. In deze blog aandacht voor het negatieve effect op het milieu. Kunnen we dan nooit meer op city trip? Ik denk dat dat wel kan, maar we moeten wel zorgen dat we ons zelf duurzamer gaan vervoeren……
Bron; Greenpeace
Milieubelasting
De uitstoot van broeikasgassen door vliegen gaat de komende jaren toenemen. Naar verwachting met meer dan 40% tussen 2014 en 2035. Dit omdat er wereldwijd twee keer zoveel passagiers vliegen en de wereldbevolking negen keer zoveel kilometers vliegen. Dit staat vermeld op de website eerlijkovervliegen.nl.

Tevens staat op deze site vermeld dat de CO2 uitstoot van vliegen zorgt voor ongeveer 2,5% van wereldwijde klimaatverandering door mensen. Naast CO2 uitstoot zijn nog meer negatieve effecten van vliegen, zoals de uitstoot van stikstofdioxide, uitstoot van roet en de vorming van condensatiestrepen, die bij elkaar optellen tot wel 5% voor klimaatverandering. Nu lijkt dit wellicht een klein deel, maar we willen toch ook graag blijven genieten van de natuur en de wereld? en onze toekomst voor o.a. onze kinderen behouden? Is dit een oproep om nooit meer te vliegen? Ik zou willen zeggen. Minder vliegen is een goede ambitie. 


Vliegen is onbelast

De beste oplossing is te starten met het eerlijk belasten van vliegen. Vliegtuigen kunnen sinds hun bestaan volledig kosteloos de uitlaatgassen de atmosfeer in stoten. Terwijl van elke pakweg 1,70 Euro die een liter benzine kost, meer dan 1 Euro naar de belasting gaat, hoeven vliegtuigen:

  1. geen belasting te betalen op de kerosine die ze verbruiken.
  2. vliegtuigmaatschappijen betalen geen BTW op tickets.
  3. niet te betalen voor de milieuschade die het vliegverkeer veroorzaakt. Je betaalt wel voor het huisvuil dat je aan de straat zet of voor de zuivering van het afvalwater, maar niet voor het schoonhouden van de lucht en het tegengaan van klimaatverandering.
Dit moet dus anders. In 2021 wordt een vliegticketbelasting ingevoerd. Het zou goed zijn als het nieuwe belastingtarief gekoppeld wordt aan  een CO2 compensatiebedrag die per reis betaald moet worden. Hoe langer de reis, hoe hoger de afdracht. Ik zou het goed vinden als dan ook de accijns op kerosine gelijk wordt ingevoerd. Dit maakt vliegen duurder en alternatieven vervoersmiddelen die beter zijn voor het milieu aantrekkelijker…..


Groei verminderen door milieubelasting

Op dit moment is landelijk een discussie over de uitbreiding van Lelystad airport. Ik denk dat die er gewoon gaat komen en dat de groei gewoon vrolijk verder gaat, ondanks de inspanningen van de landelijke fractie van de ChristenUnie. Wat wel goed zou zijn is als nu eens naar milieubelasting vervoer werd belast. Hierdoor worden milieuvriendelijke alternatieven van vervoer, zoals bijvoorbeeld de trein veel aantrekkelijker. Ik ben in ieder geval blij met de uitspraak dat in 2021 eindelijk een vliegticketbelasting wordt ingevoerd, al vind ik gezien de discussie die al meer dan 10 jaar oud is dit veel te laat…… Ik ben wel tevreden over de inzet van de ChristenUnie op landelijk niveau. Dat zouden meer partijen mogen doen. De VVD zegt inmiddels ook duurzaam te zijn, dus ik laat me de komende kabinetsperiode graag verrassen;)


Actie: Zet de luchtvaart op het juiste spoor

Momenteel is een actie gaande om de Nederlandse regering op te roepen tot een klimaatvriendelijk en rechtvaardig luchtvaartbeleid. De drie belangrijkste punten:

  1. ·         een stop op de groei van vluchten en vliegvelden in Nederland
  2. ·         Stop de uitzonderingspositie van de luchtvaart
  3. ·         Investeer in alternatieven en prikkels voor innovatie
Teken je deze petitie mee?
Ga dan via deze link: https://secured.greenpeace.nl/actie/luchtvaart/ naar de petitie. Met de titel zet de luchtvaart op het juiste spoor. De petitie is dus niet tegen vliegen, maar stelt wel vraagtekens bij de uitzonderingspositie, en de impact van vliegen op een veilig klimaat, gezonde lucht en een leefbaar Nederland en dus ook zonder een steeds verder toename van frequent geluidsoverlast van vliegtuigen, zoals we die in Gouda al ervaren.

Tot slot

En ja, je kan zelf ook bijdragen aan minder klimaatverandering! Iedereen heeft daar zelf ook een verantwoordelijk in! Welke stap zet jij?

1 opmerking:

  1. November 2016 heeft "iemand achter een tekentafel" blijkbaar de uitvliegroute naar het zuiden boven Gouda bedacht. Daardoor krijgt Gouda nu alle vliegtuigen naar het zuiden over zich heen. Er is sprake van een herindeling van het luchtruim en het opnieuw "intekenen" van de routes. Kan de CU zich hier misschien in verdiepen en bewerkstelligen dat de overlast meer wordt " verdeeld" ipv deze streep van overlast over steeds hetzelfde gebied.

    BeantwoordenVerwijderen