zaterdag 4 april 2020

Vliegtuigen boven Gouda; minder overlast?


In de tijden van de Corona pandemie staat de besluitvorming ook niet stil. Dat is de reden dat ik toch de komende weken zal blijven schrijven over mijn raadswerk en wat mij bezig houdt. Afgelopen week werd ik door het AD Groene Hart gebeld dat er is besloten om de route van stijgend verkeer vanaf de Kaagbaan te verplaatsen van Gouda af. In deze blog aandacht voor deze kleine stap in de goede richting, maar ook waarom we nog niet te vroeg moeten juichen.

Motie in 2019 voor oproep verplaatsing vertrekroute Kaagbaan
In een motie die ik in mei 2019 heb ingediend in de gemeenteraad had ik opgeroepen om:
  • Samenwerking te zoeken met de gemeente Bodegraven-Reeuwijk en hen te steunen in hun inbreng in de Omgevingsraad van Schiphol en steun te geven aan het onderzoek voor wijziging van de vertrekroutes (Lekko-route) om tot vermindering van geluidsoverlast te komen.
  • Een brief te schrijven aan de Omgevingsraad Schiphol en de Provincie Zuid-Holland vanuit de gemeente Gouda en daarin in ieder geval:
    • de zorgen te uiten over de explosieve groei van geluidsoverlast in Gouda.
    • de gegevens van de metingen van de brief van de Omgevingsdienst op te  nemen.
    • de oplossing aan te reiken om hoger te vliegen boven Gouda.
De gemeente Bodegraven-Reeuwijk (wethouder van den Heuvel) was namelijk al bezig om een verzoek in te dienen. Dit verzoek, de verplaatsing van de vertrekroute van de Kaagbaan, is nu gehonoreerd en we hebben als Gouda op het juiste moment ondersteund. het persbericht van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk met een kaartje van de veranderde route is via deze link te lezen. 

Wat houdt deze verplaatsing in? 
De vertrekroute wordt richting oostelijke richting verlegd. Hierdoor komen er minder opstijgende vliegtuigen boven Gouda te vliegen. Alhoewel dat is dus de vraag. De route is eigenlijk meer een soort reisadvies voor piloten. Piloten mogen op 1000 voet hoogte zelf bepalen of ze van deze route afwijken. Deze hoogte bereiken ze al ver voor Gouda en als je vanaf Schiphol naar Spanje of Portugal gaat vliegen is een route direct over Gouda echt korter. Daarnaast moet deze route formeel nog worden geïmplementeerd bij de luchtverkeersleiding en daar staat geen termijn voor. Schiphol zal waarschijnlijk zoeken naar een lange invoeringstijd, terwijl dit binnen 9 maanden mogelijk is. We zullen hier actief op moeten blijven toezien als gezamenlijke gemeenten.

Minder overlast in Gouda is nog een utopie
De meeste overlast blijft, want de route voor stijgend vliegverkeer van de Aalsmeerbaan is nog niet verlegd en gaat nog steeds over Gouda. Daarnaast moet ingezet worden op het feit dat de nieuwe route voor de Kaagbaan niet een reisadvies is maar tot 10.000 voet de route gevolgd moet worden. Hierin pakken de gemeente Gouda en Bodegraven-Reeuwijk gezamenlijk door. De eerste stap in de goede richting is gezet, nu de volgende stappen! 

Wanneer deze stappen gezet worden blijft Gouda steeds nog steeds last houden van:
  1. het landend vliegverkeer van Schiphol, wat bij mooi weer storend is en frequent en laag overvliegt. 
  2. startend vliegverkeer van Schiphol richting zuiden/ zuid-westen van ander start- en landingsbanen
  3. voornamelijk dalend verkeer van Rotterdam-The Hague airport.
Dit is ook de reden dat het niet vreemd is de overlast is meer te spreiden. Bovendien is de kans groot dat de 10% groei van Schiphol waarover gesproken werd voor de corona pandemie, ook een groot deel boven Gouda gaat opstijgen en landen. Dat betekent per saldo meer overlast. Wel heb ik inmiddels begrepen dat dit vanaf 2023 wellicht veranderd doordat de vliegtuigen hoger over Gouda gaan vliegen voor het landen. Als ik hier meer informatie over heb, deel ik dat ook weer in een blog. 

Voorzichtig optimistisch
Sinds 2014 schrijf ik over de toenemende overlast van vliegverkeer boven Gouda en dit is de eerste stap in de goede richting. Natuurlijk is het een kleine stap, dat snap ik ook, maar tot nog toe bewoog Schiphol niet en was het niet gevoelig voor overlast boven Gouda. Dit lijkt nu voor het eerst te zijn veranderd en dat is een grote stap vooruit. 

Tot slot
Het beste blijft het natuurlijk als we met elkaar minder vliegen, we het vliegverkeer eerlijk gaan belasten en op korte afstand wordt ingezet op het verbeteren van alternatieven voor bijvoorbeeld de citytrips, voornamelijk met de trein. Ik blijf me in ieder geval inzetten voor dit onderwerp met Oog voor Gouda, want steeds meer inwoners uit Gouda ervaren overlast. Ook al is het nu even rustig. 

AD Groene Hart, 25 maart 2020

2 opmerkingen:

  1. In Goverwelle hadden we altijd last van vliegtuigen vroeg in de ochtend. Is dat die Kaagbaan? Het is de afgelopen weken wel veel minder, waarschijnlijk omdat er veel minder op Schiphol wordt gevlogen? Zou wel fijn zijn als dat blijft, ook na de crisis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U kunt straks wellicht een uurtje langer slapen. Vliegverkeer vanaf de Kaagbaan start meestal vanaf een uur of 6 tot 7 uur. Tussen 7 uur en 7.40 uur komen ook vliegtuigen boven Goverwelle vanaf de Aalsmeerbaan (dan zijn er twee startbanen open), dit bij west, zuid en oostenwind.

      Verwijderen