Rotterdam – The Hague Airport wil uitbreiden van
1,7 naar 2,9 miljoen passagiers per jaar. Ik volg deze ontwikkeling kritisch,
aangezien nu inwoners uit Gouda en omstreken steeds meer overlast ervaren. Tevens
gaat meer luchtvaart ook ten koste van de luchtkwaliteit. Het moet mijn inziens
dan ook geen eenzijdig debat worden dat de uitbreiding goed is voor de
economie. Dit lijkt nu langzaam wel deze kant op te gaan. Dit concludeer ik aan
de hand van een artikel in het AD van dinsdag 7 maart 2017.
Recent vielen me twee artikelen op in het AD over
de voorgenomen uitbreiding van Rotterdam –The Hague Airport. In het eerste artikel stond de uitkomst van het onderzoek van de onafhankelijke verkenner, de
heer Schrijnen, over het ontbreken van draagvlak voor de uitbreidingsplannen.
Een week of twee later stond een artikel in het AD, echter nu werd door de onderzoeker de uitkomst van het ontbreken van draagvlak flink afgezwakt. Er waren immers maar een
paar officiële klachten. Wat is hier aan de hand? In deze blog sta ik hier bij
stil.
Meer vluchten binnen
geluidsruimte
Eind februari 2017 komt verkenner Joost Schrijnen naar buiten met
zijn bevindingen; er is geen draagvlak voor uitbreiding van de luchthaven. Op 7
maart staat er een artikel in het AD met de titel “weinig
klachten over vliegverkeer”. Ondanks de uitkomsten van zijn onderzoek,
worden de weinig klachten die zijn ingediend bij de Milieudienst Rijnmond nu door
Schrijnen opeens als uitgangspunt genomen. Dit biedt volgens Schrijnen
aanknopingspunten om binnen de bestaande geluidsruimte van het vliegveld toch
meer vluchten toe te staan. Dit kan door de helikopterhaven naar elders te
verplaatsen. Dit betekent uiteindelijk
dus meer lijnvluchten en meer mensen in de herrie. En dus ook nog extra
overlast op een nieuwe locatie voor de helikopters. Opvallend is daarbij dat de gedeputeerde in het artikel spreekt over "zakelijke vluchten" en in het artikel toch duidelijk de overheveling van 17.000 lijndienstvluchten van Schiphol benoemd wordt.
Is er nu toch draagvlak?
Op basis van de klachten over het vliegveld wordt
het eerdere onderzoek over draagvlak mijn inziens flink afgezwakt. In het artikel
wordt bovendien expliciet genoemd dat vanuit Gouda geen klachten bekend zijn en
daarmee de suggestie gewekt dat er nog wel uitbreiding mogelijk is binnen de
geluidsruimte. Nu heb ik als raadslid geen officiële klachtenregistratie, maar
dat we in Gouda geen overlast hebben vind ik een bijzondere constatering. Er is
bovendien een motie vliegtuigoverlast van de ChristenUnie eind 2016 aangenomen.
Zoals hier met het onderzoek voor draagvlak wordt omgegaan vind ik bijzonder en
komt niet oprecht over. Is de mening van omwonenden wel voldoende meegenomen of
gaan de economische belangen weer voor de ervaren geluidsoverlast en
milieubelasting? Mijn inziens is dit een schrijnend verhaal.
Zorgen uitspreken
Klagen helpt, lijkt de boodschap. Nu zit u
waarschijnlijk niet gelijk te wachten op klagen. Klagen heeft namelijk een
negatieve klank en een formele klacht indienen gaat wat ver, toch? Ik wil toch een
oproep doen aan iedereen die last heeft van de vliegtuigen, naar het
klachtenformulier te gaan en zich te melden. Zie het dan niet als klagen, maar
je zorgen uit spreken. Klinkt al een stuk positiever en we durven dan wellicht
ook het formuliertje in te vullen. Want bewoners willen niet klagen, maar
willen graag een goede dialoog in belangen. Niet alleen economie, ook overlast
en luchtkwaliteit zijn belangrijke overwegingen bij uitbreiding van dit
vliegveld!
Oproep
Dus kop op, vul bij overlast opbouwend het “ik heb zorgenformulier” in! Dat helpt voor het debat over vliegtuigoverlast. Samen sterk!
Dus kop op, vul bij overlast opbouwend het “ik heb zorgenformulier” in! Dat helpt voor het debat over vliegtuigoverlast. Samen sterk!
Je zorgen uitspreken is tegelijkertijd je privacy verkwanselen. Want waarom moeten ze mijn "geslacht"weten, of mijn exacte woonadre?
BeantwoordenVerwijderenPostcode plus tijdstip lijkt mij voldoende!
Ik lees als ik op het formulier op het vraagteken klik het volgende:
BeantwoordenVerwijderenPrivacy gewaarborgd
Als u een melding bij de meldkamer indient, worden uw persoonlijke gegevens vertrouwelijk behandeld en niet doorgegeven aan de bedrijven waarover u een melding doet. De DCMR hanteert hierbij de bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens. Alleen als uw melding tot een strafrechtelijk onderzoek leidt, kunnen het Openbaar Ministerie of de rechtbank uw gegevens bij de DCMR opvragen. De DCMR moet die dan verstrekken.
Graag zou ik willen dat de Gemeente Gouda iets gaat doen aan de overlast van de vliegtuigen van en naar Rotterdam. Wij hebben hier sinds een jaar al erg veel last van. Ik ga geen formulier invullen waarbij ik een volledige administratie moet bijhouden en mijn hele doopceel wordt gelicht. Ik vertrouw er op dat de Gemeente Gouda stappen gaat ondernemen. Ik heb het niet over de tijdelijk overlast van Schiphol.
BeantwoordenVerwijderenHet is vanmorgen, 22 april, wel heel erg druk met overvliegende vliegtuigen boven Gouda. Het lijkt wel een snelweg in de lucht vanmorgen. En dan het geluid van al die vliegtuigen. Zeer hinderlijk. Elke twee à drie minuten vliegt er weer eentje over.
BeantwoordenVerwijderenWij wonen in de wijk Bloemendaal en ervaren ook vandaag veel overlast. Het is nu 10.15 en de vliegtuigen gaan van vanmorgen vroeg af aan één stuk door over. Heb uit voorzorg gisterenavond het slaapkamerraam dicht gedaan om niet al te vroeg wakker te worden...
BeantwoordenVerwijderenIs er al eens een artikel over dit onderwerp geplaatst in een Gouda weekblad?? Misschien een goed idee, zodat meer mensen er zich van bewust worden en melding doen.