maandag 12 januari 2015

Herontwikkeling Gouda Oost (Oosterwei)

Pas reed ik op mijn fiets langs de Sportlaan. Je komt dan langs een enorme zandvlakte. Je herkent echt niet meer hoe het gebied er vroeger heeft uitgezien. Het eerste bestemmingsplan is inmiddels door de gemeenteraad vastgesteld. Dit is de reden dat ik kort stil sta bij deze herontwikkeling.
Na jaren van voorbereiding lijken nu eindelijk de eerste stappen gemaakt te worden voor de wijkontwikkeling Gouda Oost, voor veel mensen beter bekend als Oosterwei. Waar vroeger sporthal de Springers stond zal de herontwikkeling van de wijk starten. In het plan is ruimte voor twee supermarkten, 600 m2 winkels en circa 34 woningen. De woontoren die gebouwd wordt zal  30 meter hoog worden. Op onderstaande foto is een impressie van dit nieuwe gebied te zien. 

 

Kenmerkend voor de nieuwe wijk is dat buurten worden ontwikkeld als een “stempel”. De stempels bij elkaar vormen de nieuwe wijk. Binnen een "bebouwingsstempel" kunnen hele verschillende bebouwingstypen staan. Zo wordt op de hoeken vaak hoogbouw toegepast, afgewisseld met lagere appartementsgebouwen en grondgebonden woningen (eengezinswoningen).
  

Zuidelijk stempel west
Begin november werd het bestemmingsplan “zuidelijk stempel west” behandeld in de gemeenteraad. Dit gaat om het gebied op de foto, ten noorden van de Sportlaan, uitgezonderd het nu bestaande gebied met winkels (rechtsboven op de foto). Een bestemmingsplan die geen zienswijze van omwonenden had opgeleverd. Zo leek ook voor de gemeenteraad het plan duidelijk op veel steun te rekenen. Als ChristenUnie hadden we echter toch nog een aantal vragen over het bestemmingsplan. Deze zijn toen ook beantwoord. Naar aanleiding van deze gestelde vragen zijn op verzoek van de ChristenUnie een drietal aanpassingen in het bestemmingsplan doorgevoerd:
1.       Er is een goede stedenbouwkundige onderbouwing gekomen waarom in afwijking van de hoogbouwnota 36 meter gebouwd wordt en niet de maximale 30 meter.
2.       Om misverstanden en tekorten in parkeerplaatsen te voorkomen is in de toelichting onder het kopje parkeren de indicatieve parkeerbalans toegevoegd.
3.       In de regels is de maximale bouwhoogte van de kerktoren van de Ontmoetingskerk verhoogd van 8 naar 10 meter.
De behandeling ging verder door middel van een slag met de hamer. Iedereen was verder akkoord. Nu maar hopen dat de uitvoering van het project in 2015 snel gestalte mag gaan krijgen en het opknappen van “Oosterwei” kan beginnen!





1 opmerking:

  1. Het mag tijd worden dat ze daar meer parkeerplekken gaan realiseren. Leuk geschreven trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen