dinsdag 8 november 2016

Gouda al 5 jaar Fairtrade gemeente!


Gouda is alweer 5 jaar Fairtrade gemeente. In deze blog geef ik kort uitleg waarom Fairtrade bestaat, wat Fairtrade Gouda inhoud en waarom ik Fairtrade-ambassadeur voor Gouda ben geworden en hoe we met elkaar de wereld een stukje beter kunnen maken. 

Waarom Fairtrade?
Veel mensen kennen Fairtrade Gouda al, maar ik denk dat er nog genoeg Gouwenaren zijn waarvoor het een ver van mijn bed show is of niet weten waar Fairtrade voor staat. Om uit te leggen waarom deze campagne bestaat, citeer ik hier een stukje van de campagne website:

‘Nog steeds leven er op de wereld ruim een miljard mensen in extreme armoede. Meer dan 60% van alle werkenden in ontwikkelingslanden leven op of onder de armoedegrens. De Fairtrade gemeente campagne streeft naar een wereld waarin iedereen een kans op ontwikkeling krijgt. Door te zorgen voor meer eerlijke handel, stellen wij boeren en producenten in ontwikkelingslanden in staat om zelf hun levensomstandigheden te verbeteren en te bouwen aan een toekomst voor hun bedrijf, hun familie en hun omgeving. Bijna 2 miljoen producenten, boeren en arbeiders werken onder fairtrade condities. Daardoor profiteren ruim 6 miljoen mensen van de neveneffecten van eerlijke handel. Om te zorgen dat meer mensen in ontwikkelingslanden een kans op ontwikkeling krijgen, is het belangrijk dat meer producten volgens de fairtrade principes worden verhandeld. Dat kan wanneer meer consumenten en bedrijven fairtrade producten kopen, maar ook wanneer meer winkels, groothandels en cateraars fairtrade producten aanbieden. De Fairtrade Gemeente campagne probeert daarom de vraag en het aanbod van fairtrade in Nederland te vergroten.’

Samenvattend staan fairtrade producten voor:
  • Eerlijke prijs voor boeren en andere leveranciers
  • Geen kinderarbeid
  • Respect voor mens & milieu
  • Duurzame relatie tussen producent en afnemer
Fairtrade in Gouda
De landelijke werkgroep heeft een zestal criteria opgesteld waaraan een Fairtrade-gemeente moet voldoen. Dit zijn:
  1. Een lokale werkgroep die jaarlijks laat zien dat de gemeente nog steeds aan de Fairtrade criteria voldoet en er nog steeds voldoende winkels, bedrijven en organisaties meedoen.
  2. Het gemeentebestuur omarmt fairtrade.
  3. Winkels in de gemeente verkopen duidelijk zichtbaar eerlijke producten. De horeca serveert fairtrade producten. Het minimaal te behalen aantal fairtrade producten in winkels en horeca wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente.
  4. Lokale organisaties (zoals scholen, kerken en verenigingen) en bedrijven gebruiken fairtrade producten. Zij organiseren activiteiten om de kennis over en de betrokkenheid bij fairtrade te vergroten.
  5. De werkgroep organiseert een evenement dat media-aandacht trekt.
  6. De werkgroep zet een initiatief op om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de gemeente te stimuleren.

Waarom ben ik ambassadeur geworden?
Een tijdje geleden werd ik gevraagd Fairtrade-ambassadeur te worden. Ik doe dat graag. Ik zet me namelijk namens de ChristenUnie in de gemeenteraad in al in voor een duurzaam Gouda (people, planet, profit). Fairtrade hoort daar zeker bij. Omzien naar elkaar houdt niet op bij de stadsgrenzen, maar gaat ook wereldwijd! Daarom vind ik het belangrijk dat er eerlijke handel is, zodat niet alleen wij het goed hebben in Gouda, maar ook mensen in andere landen eerlijk betaald krijgen voor hun werk en een goed bestaan kunnen hebben. Fairtrade levert daar een goede bijdrage aan. Daarbij is in ons gezin fairtrade al aardig ingeburgerd en kopen we regelmatig fairtrade producten. Ik wil me dan ook graag inzetten om fairtrade in Gouda nog betere op de kaart te zetten.

Tot slot
Help jij mee de wereldhandel een stukje eerlijker te maken? Probeer dan eens minimaal maandelijks een fairtrade-product te kopen. Kijk op de website van fairtrade Gouda waar je gemakkelijk fairtrade producten kunt kopen. Ga jij deze uitdaging aan?

1 opmerking:

  1. Dank Christiaan, erg leuk dat je ambassadeur voor Fairtrade Gouda bent!

    BeantwoordenVerwijderen