dinsdag 29 september 2015

Kort parkeren in de binnenstad blijft

Dat is het antwoord dat het college geeft op de vragen die ik namens de ChristenUnie stelde over dit onderwerp. Het antwoord van het college; “Er zijn op dit moment geen plannen om het parkeerregime te wijzigen. Binnen de singels geldt een maximumduur van 1 uur, erbuiten 2 uur. Het is in principe niet toegestaan bij te vullen, maar dit gebeurt ook tegenwoordig al. Met mobiel betaald parkeren wordt dit bijvullen gemakkelijker. Er zal worden onderzocht of via mobiel betaald parkeren verdere restricties aan de maximale duur moeten worden gesteld.”  Ik vind dit antwoord echter erg mager. Je kan digitaal namelijk gewoon zorgen dat het verlengen van de parkeerduur in kortparkeer vakken niet mogelijk is op basis van de locatie coördinaten. Ik zal dan ook aan de wethouder vragen of ze het digitale systeem voor kort parkeren zo goed als mogelijk wil inrichten, om digitaal “navullen” van het parkeren uit te sluiten.
Bezuinigen lijkt belangrijker...
De afname van de parkeerautomaten lijkt gedreven te zijn vanuit een bezuiniging. De vraag is dan ook of de invoering van mobiel betaald parkeren niet gewoon een verkapte bezuiniging is. Naast het niet vervangen van automaten wordt handhaving ook gemakkelijker  en daarmee komt meer parkeergeld bij de gemeente binnen. Hierdoor komt bij mij de vraag op of er een goed doordacht plan aan de invoering van dit systeem ten grondslag ligt. Want alle automaten die niet aangepast kunnen worden aan kentekenregistratie en aan vervanging toe zijn worden verwijderd. Gelukkig geeft het college wel aan de automaten te willen herverdelen over de stad.
Hoe ver is het lopen naar een parkeerautomaat?
Het college beantwoord echter niet waar de parkeerautomaten na het herverdelen staan. Ook is onduidelijk hoe ver iemand moet lopen naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat en hoe dit overal wordt aangegeven. Ook is onduidelijk of de parkeerautomaten op zichtbare plaatsen worden neergezet. Dit impliceert mijn inziens dat de bezuiniging is ingeboekt en het plan nog niet is uitgedacht. Maar ik hoop dat ik dat mis heb. Ik zal het college alsnog vragen om de vragen die gesteld zijn compleet te beantwoorden en hoop dan dat mijn gedachte hierover niet waar zijn en de overgang en invoering van mobiel betaald parkeren zonder gedoe verloopt!
Tot slot
Ik kijk regelmatig het televisieprogramma “kan niet waar zijn” en er zijn aardig wat gemeentes die bij de invoering van dit digitale parkeersysteem onvoldoende hebben doordacht. Ik hoop dat het college zorgt dat dit programma volgend jaar niet in Gouda opnames komt doen! De volledige vragen en antwoorden over mobiel betaald parkeren zijn hier te vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten