De ChristenUnie in Gouda heeft al een aantal jaren
zorgen over de toename van geluidsoverlast door vliegverkeer van en naar
Schiphol. In 2017 is het aantal klachten
over luchthaven Schiphol fors toegenomen. We zien in één jaar tijd een ruime
verdubbeling van het aantal melders binnen het cluster van de Aalsmeerbaan. Bagatelliseerden krantenberichten
eerst nog het probleem, het blijkt inmiddels daadwerkelijk zo te zijn dat steeds
meer inwoners hinder ervaren.
Bloemendaal, Plaswijck en
Goverwelle ervaren meeste overlast
Voornamelijk de Goudse wijken Bloemendaal,
Plaswijck en Goverwelle lijken last te hebben van het vliegverkeer. Deze wijken
komen nu voor in de top 25 van postcodegebieden waaruit de meeste klachten
komen. Opvallend is dat een jaar eerder nog nauwelijks klachten werden ingediend. Wat uit de analyse de voor de hand liggende oorzaak is, is de gewijzigde
vliegprocedure en het tegelijk landen op Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan per
november 2016.
Gewijzigde vliegprocedure
Over de gewijzigde vliegprocedure
schreef ik in april 2017 al een blog. Bij de aangepaste
vliegprocedure wordt over grotere afstand rechtuit op de banen aangevlogen en
is de aanvliegroute een stuk richting Gouda verschoven. De nieuwe procedure
geldt alleen als beide banen tegelijk worden gebruikt om te landen vanuit het
zuiden. Vliegtuigen die op de Zwanenburgbaan landen vliegen hoger (1200 meter
in plaats van 600 meter). De aanvlieghoogte voor de Aalsmeerbaan blijft
hetzelfde (900 meter).
Overlast lijkt niet meegewogen te worden
Wat ik toch opmerkelijk vind is
dat Schiphol het blijkbaar geen probleem vind dat de geluidsoverlast flink toeneemt. Het aantal vluchten moet zonder gedoe gewoon toe kunnen nemen (in 2017 met 4%). Doordat Schiphol de
bovenste luchtruimte boven Gouda inneemt, vliegen de vliegtuigen die naar
Rotterdam airport moeten hier weer
onderdoor en nog lager over Gouda, wat tot nog meer overlast leidt.
Een oplossing
Ik ben dan ook voorstander van
een hogere aanvliegroute en van het eerlijker belasten van vervoer door het
invoeren van een accijns op kerosine. Natuurlijk is Schiphol belangrijk voor de
economie, maar welke prijs moeten wij hiervoor betalen? Wellicht gelooft u het
niet, maar ik heb al Gouwenaars gesproken die niet weten of ze in Gouda
willen blijven wonen gezien deze toename van geluidsoverlast en slapeloze
nachten. Het is nu nog een kleine groep en ik hoop van harte dat die groep niet
groter wordt…….. Gouda is een mooie stad
waar iedereen met plezier moet kunnen blijven wonen!
Ik wil me in ieder geval de komende
raadsperiode weer sterk maken tegen de geluidsoverlast van vliegverkeer met Oog voor Gouda!
Hier in Achterwillens ervaren wij bijna dagelijks veel hinder van met name stijgend vliegverkeer vanaf Schiphol. Deze hinder is nu vervelend irritant geworden. Ik wil rustig kunnen wonen en heb nu een drukke vliegroute boven mijn hoofd. Dit is onacceptabel. Het CDA wil Schiphol door laten groeien ondanks alle overlast die er al is (vergeet de regio rond Schiphol niet). Hoe denkt de Christenunie hier over?
BeantwoordenVerwijderenOok in montfoort veel lagvliegende vliegtuigen vanmiddag in een uur tussen de 45en 60vlietuigen voorbij komen niet normaal
BeantwoordenVerwijderen