zondag 11 februari 2018

Klachten Schiphol in 2017 vanuit Gouda fors gestegen

De ChristenUnie in Gouda heeft al een aantal jaren zorgen over de toename van geluidsoverlast door vliegverkeer van en naar Schiphol. In 2017 is het aantal klachten over luchthaven Schiphol fors toegenomen. We zien in één jaar tijd een ruime verdubbeling van het aantal melders binnen het cluster van de Aalsmeerbaan. Bagatelliseerden krantenberichten eerst nog het probleem, het blijkt inmiddels daadwerkelijk zo te zijn dat steeds meer inwoners hinder ervaren. 



Bloemendaal, Plaswijck en Goverwelle ervaren meeste overlast

Voornamelijk de Goudse wijken Bloemendaal, Plaswijck en Goverwelle lijken last te hebben van het vliegverkeer. Deze wijken komen nu voor in de top 25 van postcodegebieden waaruit de meeste klachten komen. Opvallend is dat een jaar eerder nog nauwelijks klachten werden ingediend. Wat uit de analyse de voor de hand liggende oorzaak is, is de gewijzigde vliegprocedure en het tegelijk landen op Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan per november 2016.


Gewijzigde vliegprocedure

Over de gewijzigde vliegprocedure schreef ik in april 2017 al een blog. Bij de aangepaste vliegprocedure wordt over grotere afstand rechtuit op de banen aangevlogen en is de aanvliegroute een stuk richting Gouda verschoven. De nieuwe procedure geldt alleen als beide banen tegelijk worden gebruikt om te landen vanuit het zuiden. Vliegtuigen die op de Zwanenburgbaan landen vliegen hoger (1200 meter in plaats van 600 meter). De aanvlieghoogte voor de Aalsmeerbaan blijft hetzelfde (900 meter). 



Overlast lijkt niet meegewogen te worden

Wat ik toch opmerkelijk vind is dat Schiphol het blijkbaar geen probleem vind dat de geluidsoverlast flink toeneemt. Het aantal vluchten moet zonder gedoe gewoon toe kunnen nemen (in 2017 met 4%). Doordat Schiphol de bovenste luchtruimte boven Gouda inneemt, vliegen de vliegtuigen die naar Rotterdam airport moeten hier weer onderdoor en nog lager over Gouda, wat tot nog meer overlast leidt.



Een oplossing

Ik ben dan ook voorstander van een hogere aanvliegroute en van het eerlijker belasten van vervoer door het invoeren van een accijns op kerosine. Natuurlijk is Schiphol belangrijk voor de economie, maar welke prijs moeten wij hiervoor betalen? Wellicht gelooft u het niet, maar ik heb al Gouwenaars gesproken die niet weten of ze in Gouda willen blijven wonen gezien deze toename van geluidsoverlast en slapeloze nachten. Het is nu nog een kleine groep en ik hoop van harte dat die groep niet groter wordt……..  Gouda is een mooie stad waar iedereen met plezier moet kunnen blijven wonen!
Ik wil me in ieder geval de komende raadsperiode weer sterk maken tegen de geluidsoverlast van vliegverkeer met Oog voor Gouda!

2 opmerkingen:

  1. Hier in Achterwillens ervaren wij bijna dagelijks veel hinder van met name stijgend vliegverkeer vanaf Schiphol. Deze hinder is nu vervelend irritant geworden. Ik wil rustig kunnen wonen en heb nu een drukke vliegroute boven mijn hoofd. Dit is onacceptabel. Het CDA wil Schiphol door laten groeien ondanks alle overlast die er al is (vergeet de regio rond Schiphol niet). Hoe denkt de Christenunie hier over?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook in montfoort veel lagvliegende vliegtuigen vanmiddag in een uur tussen de 45en 60vlietuigen voorbij komen niet normaal

    BeantwoordenVerwijderen