woensdag 18 november 2015

Piet Retiefstraat is verkeersonveilig en moet worden aangepakt



Onlangs was ik uitgenodigd door een bewoner van de Piet Retiefstraat om de verkeersonveiligheid en de schade aan auto’s in de straat te bespreken. De Piet Retiefstraat is een verbindingsweg tussen de Joubertstraat en de Krugerlaan. De weg wordt veel gebruikt voor verkeer dat in de wijken Kort Haarlem en de Kadebuurt moet zijn. De straat is smal en dit levert aardig wat problemen op. 

Piet Retiefstraat in Kort Haarlem

Verkeersonveilig
De drukte in de straat vanuit twee richtingen levert met name rond de ochtend- en avondspits veel onveilige verkeerssituaties op. Een bewoner vertelde me hoe lastig het soms was veilig op de fiets te stappen om zijn kinderen naar school te brengen. Het gebeurt regelmatig dat auto’s elkaar niet laten passeren of de stoep ook een goed alternatief vinden om op te rijden om de tegenligger te passeren. 
Naar mijn idee is dit een situatie die niet langer kan bestaan en binnen de kortste tijd zal leiden tot ongelukken. Ik weet uit eigen ervaring dat in ieder geval dat ook op de kruisingen van de Joubertstraat en de Krugerlaan met de Piet Retiefstraat regelmatig (bijna) ongelukken gebeuren door de beperkte ruimte en onoverzichtelijkheid van deze kruising. Het probleem wordt vergroot doordat veel jeugd en mensen met schoolgaande kinderen deze route kiezen. 

Schade aan geparkeerde auto's
De bewoners hebben regelmatig schade aan hun auto wanneer die voor de deur geparkeerd staat. Een briefje met wie de schade veroorzaakt ontbreekt dan meestal. Een bewoner vertelde me dat in de vijf jaar dat hij er nu woont, vijf maal schade heeft gehad. Het gaat dan niet alleen om aanrijdingsschades maar ook om vandalisme. 



De grens is bereikt....
In het gesprek met de bewoners was duidelijk dat voor iedereen de grens bereikt is. Dit bleek ook uit de opkomst. De gehele straat was die avond dat ik langskwam gekomen om hun ongenoegen te uiten. 

Hoe nu verder?

Dat dus een oplossing moet komen voor deze onveilige situatie en belachelijk veel schades aan de auto’s is mijn inziens dan ook voor de hand liggend. Ik heb dan ook contact opgenomen met Hilde Niezen, wethouder verkeer en haar gevraagd of ze iets aan deze situatie wil doen. Ze heeft toegezegd een kijkje te gaan nemen en het gesprek met de bewoners aan te gaan. We zijn benieuwd naar wat deze gesprekken op gaan leveren………………..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten