maandag 30 maart 2020

Corona tijd in en om huis


Een bijzondere tijd maken we met elkaar mee. In deze tijd dat we thuis zitten vanwege de corona pandemie, wilde ik ook graag met mijn lezers delen hoe mijn leven er nu uit ziet en wat er nu nog eigenlijk te doen is als gemeenteraadslid. In deze blog meer hierover. 


Normale werkweken en weekenden? 
De eerste week was goed zoeken naar een nieuw ritme in het gezin. Vanaf dinsdag 17 maart 2020 kwam voor mijn oudste dochter van zes gelukkig huiswerk en voldoende uitdaging. Klasse hoe de docenten dit doen via filmpjes en de werkjes thuis. De twee jongere kinderen gaan relatief lief spelen en krijgen ook filmpjes en een door de leerkrachten thuisbezorgd kaartje. Elke dag spelen in de tuin, schommelen, touwtje springen en mooie parcours bouwen (route waar de kinderen over hindernissen moeten gaan, klimmen en klauteren). Gelukkig kunnen we de poort ook nog gebruiken, die is lekker rustig en het geeft wat meer ruimte.
Dochter aan het leren
Ik moet thuiswerken voor de gemeente waar ik werkzaam ben. Ik heb de eerste week voornamelijk bekeken hoe ik mijn werk digitaal goed kan doen zonder te veel overleg. Ik adviseer met mijn collega’s onder andere over Omgevingsvergunningen en de wettelijke termijn van 8 weken willen we gewoon halen. Gelukkig gaat digitaal werken best aardig en vergaderen via zoom ook. Wel is het erg vermoeiend, ook al kan ik achter in het washok waar een bureautje staat goed werken en zijn de kinderen lief. 
‘S avonds ben ik blij als de kinderen dan op bed liggen en even bij kan komen op de bank. En in het weekend, dat is gewoon weekend. Lekkere broodjes voor het ontbijt en meestal in de avond ook eten dat de kinderen lekker vinden. En verder doen we gewoon leuke dingen thuis en maken een korte fietstocht of een wandeling in de buurt.

Werk voor de gemeenteraad
En de gemeenteraad dan? Het college van burgemeester en wethouders heeft een drukke tijd, evenals de ambtenaren die in het crisisteam zitten of vanuit hun takenpakket een belangrijke rol hebben. Ze staan voor grote uitdagingen en moeten soms in hoog tempo belangrijke besluiten nemen. Wij worden via memo’s op de hoogte gehouden. Tevens is er op woensdag 1 april 2020, geen grapje, een eerste digitale raadsvergadering. De fractievergaderingen gaan elke dinsdag gewoon digitaal door en onze wethouder Corine Dijkstra schuift op dit moment vaak ook even digitaal aan. we bespreken dan de actualiteit, wat doen we wel en wat doen we niet. Stukken lezen is er nu even niet bij, maar besluiten buiten Corona gaan gewoon door. Zo hadden we een discussie of we nu wel vragen kunnen indienen over de zoektocht naar parkeerplaatsen van het Groene Hart Ziekenhuis. We hielden eerst even de pas op de plaats, maar toen het college wel een besluit nam besloten we wel onze vragen in te dienen. Immers, onze controlerende taak als gemeenteraad, gaat dan ook door. Tevens werd ik door het AD gebeld over een besluit van het verleggen van een vliegroute van Schiphol en wat ik daarvan vond. Ik heb toen ook gewoon de krant te woord gestaan, want hoe vreemd dan ook, de wereld draait naast corona ook gewoon door. 

Digitale kerkdiensten
Wat ik zelf een goede ontwikkeling vind is de digitale kerkdiensten met beeld en geluid. Dit wordt ook steeds professioneler. Zo heb ik vandaag een deel van de dienst van de Veste gevolgd, omdat de Ontmoetingskerk volgende week weer aan de beurt is. Ook krijg ik op de app van onze dominee elke dag een korte tekst uit de bijbel en een kort gebed. Ik vind dit mooi en als het aan mij ligt kijken we na de Coronatijd of we een aantal van dit soort activiteiten blijven volhouden vanuit de kerk. Ik vind dit passen in een moderne kerk die zowel in de kerk als naar buiten toe aanwezig is voor diegene die dat wil in en om Gouda. 

Wat kan jezelf doen?
knikkerbaan
Dat is een vraag die me veel bezig houdt. Nu merk ik dat de kinderen op dit moment aardig wat aandacht nodig hebben en  een extra knuffel. Hier gaat veel tijd en energie inzitten. Grotendeels is dat natuurlijk ook gewoon leuk, ik bouw de grootste hotels van Duplo, maak de mooiste knikkerbanen samen met mijn zoon en we spelen leuke spelletjes. Ik zorg dus voornamelijk dat ik me houd aan de afspraken van 1,5 meter en alleen boodschappen doen. Daarbij probeer ik vooral normaal in te kopen zoals ik altijd doe. Dus op zaterdag ga ik gewoon naar de markt en haal ik brood bij de bakker. Daarnaast kijk ik of ik net iets meer kan kopen, een bosje bloemen omdat het leuk is maar ook de ondernemers in deze sector helpt, een patatje halen zoals altijd bij Pomms met zelfgemaakte appelmoes door de kinderen. Vrijdag bestelde we zoals we vaker doen eten bij New Tandoor. Ik belde behoorlijk op tijd en moest best lang moest wachten op het eten, omdat het zo druk was. Heel fijn om te horen! Dus mijn oproep, vergeet vooral de lokale ondernemer niet! 

Tot slot
Ik merk dat ik toch wel geniet van een lerende dochter thuis, geen reistijd, een leuk contact met mijn directe collega’s op het werk via zoom en het moment dat je zelf een frisse neus haalt en geniet van de zon. Maar zeker ook van mooie initiatieven waaronder nu ook de berenjacht voor kinderen, super leuk om te doen! Dus heb oog voor jezelf en oog voor elkaar en maak er vooral een gezellige tijd van! En denk daarbij aan de mensen die hard voor ons aan het werk zijn in de zorg! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten